معمولا محل قرار گيري موتورخانه ها در زير زمين خانه است و در محل ها و ساختمان هاي بزرگ تر معمولا اين فضا در خارج از ساختمان قرار دارد و آن هم به دليل سنگيني تاسيسات و سر و صداي زيادي است که توليد مي کنند.
براي سيستم هاي توليد بخار (در نيروگاه ها ، بيمارستان ها ، هتل ها و ) نيز موتورخانه تعبيه مي شود که به آن موتورخانه بخار گفته مي شود.


تشريح موتورخانه


شايد در نگاه اول فضاي داخل موتورخانه به شدت گيج کننده و پيچيده باشد. در صورتي که هر سيستم پيچيده اي متشکل از چندين جزء ساده است که به علت تعدد آن ها، درک سيستم در نگاه اول کمي سخت باشد. 


شناخت ساختار موتورخانه به روند تعمير موتورخانه و نگهداري موتورخانه کمک زيادي مي کند.


نحوه عملکرد کلي موتورخانه



به طور کلي موتورخانه از سه بخش زير تشکيل شده است:


مولد هاي حرارتي: در سيستم هاي حرارتي مولد هاي گرما ديگ يا بويلر ها هستند که در ادامه به صورت کامل توضيح داده مي شوند.


مبدل هاي حرارتي: گرماي توليد شده در مولد حرارتي از طريق مبدل هاي حرارتي به داخل ساختمان منتقل مي شوند.


لوله هاي رابط: لوله هاي رابط نقش انتقال گرماي سيال به مبدل هاي حرارتي و بازگرداندن آن به مولد هاي حرارتي دارند.


بصورت جزئي موتورخانه تشکيل شده از:


وسايل توليد حرارت – ديگ (Boiler)


از معمول ترين مولد هاي گرمائي ،ديگ هاي حرارت مركزي مي باشند . در ديگ ها انرژي حرارتي از سوخت پكه توسط مشعل توليد حرارت مي نمايد  گرفته شده و به آن داده مي شود 


چيلر CHILLER


چيلر يك سيستم تبريد است كه مي تواند تراكمي يا جذبي باشد و براي توليد آب سرد به منظور اهداف تهويه مطبوع مورد استفاده قرار مي گيرد


برج خنك كن (Cooling tower)  


گرمايي كه در سيكل كار چيلر در كندانسور دفع شده به آب داده مي شود، آبي كه به اينصورت گرم شده به برج خنك كن منتقل مي گردد تا گرماي خود را درآنجا به محيط اطراف بدهد


مشعل (Burner)


توليد گرما در ديگ ها به وسيله مشعل صورت مي پذيرد . مشعل ها معمولاً با سوخت هاي مايع (oil Burner) يا گاز كار مي كنند. در مناطقي كه دسترسي به گاز آسان باشد از مشعل هاي گازي (Gas Burner) استفاده مي شود. 


بخش جرقه زن مشعل


اين بخش جهت ايجاد جرقه در مشعل ها است که از يک ترانس جرقه زن و يک الکترود جرقه زن تشکيل شده است.


بخش کنترل سيستم مشعل


اين بخش به کمک دستگاهي به نام رله و همراه با تجهيزات کمکي ديگر مثل شيرهاي برقي و فتوسل عمل مي کند. رله نقش مغز سيستم مشعل را دارد و تمامي پروسه عملکرد مشعل توسط اين تجهيز برنامه ريزي شده است.


مراحل کاري مشعل


مشعل ها به دليل اينکه وظيفه ايجاد احتراق را دارند، نيازمند احتياط زياد هستند. چرا که احتراق شديد در آن ها، اگر با کنترل همراه نباشد، بسيار خطرناک مي باشد.


خطوط و وسايل انتقال انرژي  


انتقال گرما و سرما توسط دو عامل آب يا بخار (لوله كشي ) يا هوا ( كانال كشي) صورت مي گيرد . وسيله ايجاد فشار در لوله كشي پمپ و در كانال كشي ،بادرسان (فن) مي باشد . آب به وسيله ديگ گرم و يا به واسطه چيلر سرد شده و توسط خطوط لوله كشي به قسمت هاي مورد نياز منتقل مي شود . ايجاد فشار به وسيله Pump صورت مي گيرد 


وسائل تبادل و توزيع گرما و سرما


آب ،بخار و يا هوا . بعد از عبور از شبكه هاي انتقال به وسائل توزيع گرما و سرما رسيده تهويه مطبوع محيط را فراهم مي آورند وسائل توزيع سرما و گرما در اينجا فن كويل و هوا ساز مي باشد.


هوا ساز ( Air Handler unit)


دستگاه هواساز عمل تهويه مطبوع زمستاني و تابستاني را انجام مي دهد . هواي تازه با هوائي كه توسط كانال هاي برگشتي جمع آوري شده ودر محفظه اختلاط (Mixing box) مخلوط شده و پس از عبور از كويل حرارتي و يا برودتي و رطوبت زن (humidifier) به وسيله بادرسان به كانال رفت داده شده و از آنجا هواي مطبوع (Conditioned air) كه داراي شرايط مورد نياز مي باشد به اتاق هاي مختلف توزيع مي شود 


منبع انبساط 


منبع انبساط جز بسيار مهم و تاثيرگذار سيستم موتورخانه است.


آب در اثر افزايش دما ـ انبساط حجمي پيدا مي كند و اين انبساط موجب تركيدگي در لوله ها و بويلرها مي شود كه به اين منظور از منبع انبساط استفاده مي كنند 


منبع انبساط باز


اين دسته از منابع انبساط معمولا بر روي پشت بام نصب مي شوند و با محيط در ارتباط هستند و تحت فشار نمي باشند. دو لوله رفت و برگشت ديگ، يک لوله پر کن، يک لوله سر ريز و يک لوله تخليه روي آن نصب مي شود.


منبع انبساط بسته


اين دسته از منابع انبساط در داخل موتورخانه و روي کلکتور ديگ نصب مي شود. فشار کاري آن ها بالاتر است. داخل آن ها يک تيوپ لاستيکي است که فشار آب به وسيله اين تيوپ کنترل مي شود.


سختي گير 


سختي آب به مجموعه املاح منيزيم و كلسيم موجود در آب گفته مي شود به عبارت ديگر املاح فات چون آهن ـ كلسيم ـ منيزيم ـ آلومينيم در آب ايجاد سختي مي كنند. در آبهاي صنعتي بالابودن سختي سبب رسوب سخت روي جدار لوله ها و ديگ هاي بخار مي گردد كه علاوه بر افزايش افت فشار در طول لوله باعث كاهش ضريب انتقال حرارت نيز مي گردد .كندانس يونيت (condans unite)


دراين سيستم برعكس برج خنك كن كه آب نقش سيال واسطه را ايفاءمي كند ، گاز داغ خارج شده از كمپرسور مستقيماً وارد كندانسور هوائي شده و گرماي خود را به محيط مي دهد .



 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دل آرام Sione آقای آبگرمکن وبسایت رسمی پارچه سرای رضا تور مالزی|تور ارزان مالزی|تور مالزی نوروز|تور مالزی نوروز 95 لپ تاپ استوک معرفی و اخبار بازی‌های روز اسپاتیفای کد دانلود رزومه Ayye